Close

Jak se zbavit stresu, i během jedné minuty

Dovolím si předpokládat, že asi víte, jaké je to být ve stresu. Překvapilo by mě, kdybyste se aspoň několikrát za poslední rok necítili vyčerpaní, přetížení, zahnaní do kouta, vytřepaní, prostě ve stresu. Ale víte, jak se zbavit stresu? Třeba už během jedné minuty?

Měli byste. Ze stresu se totiž stává nebezpečná nemoc dnešní doby. Nespočet výzkumů již potvrdilo negativní vliv stresu na naše tělo (např. přispívá ke vzniku civilizačních chorob, k vysokému tlaku, cukrovce apod.), na naše vztahy (např. snižuje ochotu stýkat se s druhými, způsobuje sexuální dysfunkce) i naši psychiku (např. přispívá k úzkostem, depresím, vyhoření apod.). Stres si na nás prostě vybírá svou daň.

Nejhorší však je, jak zákeřnou chorobou stres je. Když nám není dobře, léčíme obvykle jen symptomy (vezmeme si viagru či antidepresiva), místo toho, abychom zatočili se stresem. Navíc jím trpíme skoro všichni. Nebo to tak aspoň vypadá. Už dlouho se mi nestalo, že by mi někdo na otázku: „Jsi teď asi dost ve stresu, že?“, odpověděl s úsměvem: „Ne, stres se mě netýká.“

Při tom existují stovky způsobů, jak pocit stresu redukovat! Chápu, že některé z nich vás mohou děsit, a působit jen jako další nesplnitelný úkol na vašem dlouhém „to-do listu“. Jedním z takových je pro mnohé třeba sport. Je prokázáno, že sport zlepšuje nejen fyzické zdraví, ale také povzbuzuje náladu. Čím vyšší intenzita cvičení, tím lepší. Ale najít si čas a chuť na cvičení je pro mnohé obtížné.

Představuji vám proto 9 konkrétních, jednoduchých a rychlých strategií, které vám pomůžou snížit pocit stresu.

Samozřejmě, každého z nás stresuje něco jiného, každý reagujeme na stres odlišně (ať už fyzicky či psychicky), a každý máme také odlišné způsoby vyrovnávání se s problémy.  Doporučuji vám proto vyzkoušet si všechny níže vypsané strategie, všimnout si, která na vás jak působí, abyste byli připraveni se stresem zatočit, až vás zas přepadne, tím pro vás nejlepším způsobem.

9 jednoduchých věcí, které zkrotí stres a ulehčí vám život

1. Prodýchejte to

V češtině máme krásný výraz pro vyrovnání se s nepříjemnou situací: „Potřebuji to vydýchat.“ Možná ani netušíte, jak přesně tato věta reflektuje fungování našeho těla.

Když je toho na vás moc, soustřeďte se chvíli na sebe. Zavřete třeba oči (ale není to nutné). A pomalu se nadechujte a počítejte při tom do pěti. Udělejte krátkou pauzu, a pak vydechněte s počítám do šesti. Stačí tuto sérii nádechů a výdechů párkrát zopakovat, a váš nervový systém bude výrazně klidnější (hluboké dýchání totiž aktivuje parasympatikus).

2. Usmějte se a chechtejte se

Teď si říkáte, cože? Já jsem ve stresu a ona po mně chce, abych se usmála?

Jo, můžete tak „heknout“ své tělo. Výzkumy totiž ukazují, že když se usmíváme či dokonce smějeme nebo chechtáme, zlepšuje to naši náladu, bez ohledu na to, jestli jsme se před tím cítili šťastní. Na tomto principu je třeba postavená i jóga smíchu (více na http://www.jogasmichu.cz/smichocviky/ či http://www.drnespor.eu/smichcz.html).

A nezapomeňte, že i druzí na vás budou mnohem lépe reagovat spíš, když se budete usmívat než mračit.

3. Buďte vděční, i za maličkosti

Cítíte se pod psa? Máte pocit, že to nemá smysl? Zastavte se a přimějte se napsat aspoň jednu věc, za kterou jste vděční (ve svém životě, v dnešním dni, …).

Můžete to dokonce přivést k dokonalosti tím, že si každý den zapíšete tři věci, za které jste vděční. Zavedení takového deníku vděčnosti, obrací vaši pozornost na to pozitivní ve vašem životě a prokazatelně zvyšuje psychickou odolnost. Víc o deníku vděčnosti (jak na něj, k čemu pomáhá) v článku Deník vděčnosti: Přistihnete se, když jste šťastní, a zapište si to.

4. Na chviličku zpomalte

Dnešní svět se nám zdá příliš rychlý. Podle jednoho výzkumu dnes dokonce chodíme o 10% rychleji než v roce 1990. U spousty lidí právě tato rychlost podporuje pocit stresu.

Proto zpomalte. Třeba jen na jednu minutu. Pomalu dýchejte. Pomalu mluvte. Pomalu choďte. Za chvíli se tak zpomalí i váš srdeční tep a rozpustí se tak i spousta zdrojů stresu na tělesné úrovni.

5. Buďte láskyplní

Kvalitní vztahy jsou jedním z klíčových faktorů našeho fyzického i psychického zdraví (více o tom v článku JÁ x ONI aneb na co zapomínají skoro všichni guru time managementu).  Výzkumy dokonce ukazují, že lidé, kteří se dlouhodobě starají o druhé, jsou „chráněni“ před negativními dopady stresu na své tělo a psychiku.

Vztahy s druhými nám však mohou poskytnout i „rychlou první pomoc“. Řekněte někomu blízkému, jak ho máte rádi. A užijte si ten radostný a příjemný pocit, který ve vás vyvolá následné zvýšení hladiny endorfinů a serotoninů v krvi. Hormony „štěstí“ jsou také vyplavovány při objímání, a dalším příjemném dotýkání se blízkých osob.

6. Dejte si odstup, nejlépe v zeleni

Pro naše tělo jsou typické tři způsoby reagování na stresující podnět: útok, útek nebo ustrnutí. Tak zkuste aspoň na chvíli utéct.

Možná se vám nepodaří zapomenout na všechno a odjet na víkend na hory (i když by to bylo super). Pokuste se však od všeho utéct aspoň pro tuto chvíli. Aspoň na moment ignorujte telefon. Vstaňte od pracovního stolu. Zavřete notebook. Nebojte, svět se za tu chvíli bez vás nezboří. Ale vy se během té minuty můžete zklidnit, vyčistit hlavu a vrátit se zpět mnohem výkonnější.

A pokud máte těch minut trochu víc, běžte si oddechnout někam do zeleně. Naše tělo tam regeneruje mnohem rychleji.

7. Představte si něco hodně příjemného

Náš mozek příliš nerozlišuje mezi skutečností a představou (určitě to znáte, už jen představa zubaře vyvolává stres).

Využijte tuto jeho vlastnost ve svůj prospěch. Zavřete oči a vybavte si místo, kde je vám dobře. Představujte si, kde jste, kdo je tam s vámi, co vidíte, slyšíte, cítíte. Užijte si ten pocit klidu na daném místě aspoň minutu. Představování si takové situace je totiž skoro stejně dobré jako kdybyste v ní skutečně byli :-).

8. Předcházejte stresovým situacím (=vyhýbejte se zdrojům stresu)

Začněte si všímat, co jsou ty věci, které vás nejvíc či nejčastěji vystresují? Je to strach, že nestihnete odevzdat daňové přiznání? Hádka s rodinou o politice? Návštěva tchýně?

Jakmile poznáte zdroje stresu, pokuste se jim vyhnout. Udělejte si daňové přiznání už v únoru. Na rodinných oslavách zakažte diskuze o politice. A na návštěvu tchýně si „shodou okolností“ naplánujte rybaření. Pokud neexistuje spouštěč, nepřijde ani stresová reakce ;-).

9. Naplánujte si postup

Vědci z University of Reading tvrdí, že špatný time management může být jedním z hlavních zdrojů stresu a úzkosti. V jiném výzkumu bylo prokázáno, že nejlepší technikou pro zvládání stresu je plánování.

Jak to? Plánování nám totiž umožňuje dopředu snížit počet stresorů v našem životě (viz předchozí bod). Navíc zvyšuje náš pocit kontroly nad situací.

Tak se na minut zastavte, a naplánujte si zbytek dnešního dne, nebo aspoň pár následujících hodin. Pokud vás čeká něco obtížného, představte si, jak uspějete (více viz prokázaný psychologický fenomén sebenaplňujících předpovědí popsaný v knize Hodina navíc každý den).

A nebude vadit, pokud vše nepůjde podle plánu (a ono určitě nepůjde). I tak jste lépe připraveni.

Pokud chcete zlepšit svůj time management, stáhněte si zdarma mou knihu Hodina navíc každý den.

Tak to bylo 9 rychlých strategií pro zvládání stresu. Netvrdím, že vás tyto strategie ochrání před jakýmkoliv pocitem stresu. Ale každá chvilka, kdy aspoň trochu snížíme stres, se nám násobně vrátí, na našem těle i duši.

Tak vzhůru do boje!

 

Informační zdroje:

Plan Your Way to Less Stress, More Happiness: http://healthland.time.com/2011/05/31/study-25-of-happiness-depends-on-stress-management/

Stress Less in One Minute or Less: https://www.psychologytoday.com/blog/culture-in-mind/201801/stress-less-in-one-minute-or-less

6 Ways to Beat Stress: https://www.psychologytoday.com/blog/click-here-happiness/201712/6-ways-beat-stress

a mé další články na tomto blogu.

 


Můj e-book Hodina navíc každý den, který odhaluje 4+1 jednoduché principy jak získat více času v souladu s fungováním našeho mozku, si můžete stáhnout na http://kniha.hodinanavic.cz.

Jak získat čas navíc každý den

 

A ještě malý bonus pro jógu smíchu :-):

 

Zuzana Ježková

Mám ráda, pokud se dělají smysluplné věci efektivně. A myslím, že mi to docela jde :-). Proto s tím ráda pomáhám i druhým.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.