Jak se učí dospělí? 3 tipy pro váš mozek

Jak by se měli podle neurovědy učit dospělí, aby to bylo co nejefektivnější?
Dospělí lidé mají často pocit, že už jim učení novým věcem nejde tak snadno jako za mlada. Ale podle výzkumů v neurologii je náš mozek neuroplastický až do konce života.
To, že je neuroplastický znamená, že je schopný až do konce života vytvářet nová nervová spojení. Dokonce v oblasti hippokampu, což je část mozku, která se hodně týká paměti, náš mozek vytváří nové nervové buňky i v průběhu našeho života. O tom si vědci dříve mysleli, že není možné.
Přesto je pravda, že my dospělí se učíme jinak než děti. Pojďme se nejdřív podívat na dětský mozek.
Jak se učí děti?
Dětský mozek je od narození připraven se učit, protože potřebuje co nejrychleji nasát svět kolem sebe a pochopit, jak všechno funguje.
Nová nervové spojení proto vznikají neuvěřitelně rychle a snadno. A v dětském mozku mohou tato nervová spojení vznikat nezávisle na sobě.
Takže dětem nedělá problém, že se naučí, že to je kočka, že to je červená, že takhle vypadá molekula vody. A tak dál a tak dál.
Mozek dětí je prostě připravený učit se základy všeho a bez problémů se učí i mimo kontext. Všechno mu připadá zajímavé.
Jelikož se učí rychle kvanta věcí, tak nervová spojení mezi jednotlivými neurony jsou spíš kratší a nejsou nijak zvlášť propletená.
Jak se učí dospělí?
Dospělým mozkem myslím ten u lidí starších 25 let.
Pro dospělý mozek je těžké učit se pojmy nebo věci, na které nemá v mozku zatím žádný odkaz. My dospělí se totiž učíme tak, že nové věci připojujeme k životním zkušenostem a znalostem, které v mozku už existují.
Důvod je ten, že vytváření zcela nových záznamů, které nemáme na co navázat, stojí náš mozek příliš mnoho energie. A proto se tomu snaží vyhnout.
Tudíž v dospělosti spíš rozšiřujeme nervová spojení, která už máme vytvořená, a vlastně z nich vytváříme hustší a propracovanější síť.
Cílem učení dospělých je tak dosáhnout hlubšího pochopení a moudrosti.
Co to pro nás znamená prakticky?
Pro dospělého člověka je těžké, aby se vrhl na úplně nový obor, který si nedokáže nijak spojit se svými současnými znalostmi.
Je pro něj také náročné něco se učit, když vlastně neví, proč by se to měl učit.
Protože když nevíme, proč bychom se to měli učit, tak to nedokážeme napojit na naši současnou neuronovou síť.
Takže pro dospělé je mnohem snazší nořit se do hloubky v oboru, kterému již rozumíme, učit se věci z nových úhlů pohledu, protože tím rozšiřujeme svou současnou neuronovou síť.
Tento způsob učení vede k tomu, že nervová spojení mezi jednotlivými nervovými buňkami jsou v dospělém mozku delší. Propojují opravdu různé části mozku navzájem.
Je to ale také příčinou toho, proč si občas nemůžeme vzpomenout na nějakou jednoduchou věc.
Máme to na jazyku, ale nedokážeme ji říct. Důvodem je to, jak je nervová síť dospělých komplexní, a tak je pro mozek těžké najít v té zamotané síti rychle cestu k tomu pravému pojmu.
Závěrečné tipy, jak se efektivně učí dospělí
- Když se musíte nebo potřebujete naučit něco nového, jasně si připomeňte, proč se to potřebujete naučit. Odpovězte si na otázky: Co tím získáte? Jak to souvisí s tím, co už děláte? Jak to zlepší vaši práci? Učení vám prostě musí dávat smysl.
- Pokuste se nové věci nějak propojovat s tím, co už znáte, ať už z osobního života nebo z pracovního života. Protože když si váš mozek bude k nové věci umět vytvořit souvislost s něčím, co už znáte, napasovat to do vaší současné mentální mapy, tak to pro něj bude mnohem snazší.
- Neučte se ve stresu. Výkon hippokampu, centru paměti, je totiž velmi citlivý na stres.
Existují samozřejmě ještě další tipy, jak posílit učení, které se týkají toho, co dělat před učením, co dělat po učení, co pro dobré učení jíst.
Ale o tom už zase v dalším článku.
Informační zdroje: Přednášky Shonté Taylor, vědkyně v oblasti neurologie
O tom, jak se dobře učit se můžete dočíst i v našem článku 4 vědecké tipy, jak se správně učit.